• Hoofdwerk

    C-c4

    Bourdon 16'
    Prestant 8'
    Open Fluit 8'
    Wilgenpijp 8'
    Holpijp 8'
    Octaaf 4'
    Koppelfluit 4'

    Kwint 2 2/3'
    Octaaf 2'
    Cornet V disc.
    Mixtuur 1 1/3' IV-VI
    Scherp 2/3' III-IV
    Trompet 8'
    Klaroen 4'

  • Positief

    C-c4

    Gemshoorn 8'
    Bourdon 8'
    Prestant 4'
    Blokfluit 4'
    Prestant 2'

    Kwint 1 1/3'
    Sesquialter II
    Cymbel 1/4' III
    Kromhoorn 8'

  • Zwelwerk

    C-c4

    Quintadeen 16'
    Prestant 8'
    Roergedekt 8'
    Spitsgamba 8'
    Zweving 8' vanaf c
    Prestant 4'
    Dwarsfluit 4'
    Nazard 2 2/3'

    Nachthoorn 2'
    Terts 1 3/5'
    Stemmeke 1'
    Scherp 1' III-IV
    Dulciaan 16'
    Hobo 8'
    Schalmei 4'
    Tremolo

  • Pedaal

    C-g1

    Prestantbas 16'
    Subbas 16'
    Kwintbas 10 2/3'
    Octaafbas 8' tr.
    Gedekt 8' tr.
    Koraalbas 4' tr.

    Nachthoorn 2'
    Ruischpijp 2 2/3' IV
    Bombarde 32'
    Bazuin 16' tr.
    Trompetbas 8' tr.
    Hoorn 4'

  • P + I
    P + II
    P + III
    P + III 4'
    I + II
    I + III
    II + III
    Automatisch Pedaal
    2 vrije combinaties

    4 vaste combinaties
    Tutti
    Tongwerken AF
    Mixturen AF
    Deelbare Combinaties
    Zweltrede
    Generaal Crescendo
    Setzer

Na de wederopbouw van de St.-Katharinakerk werd in 1957 het orgeldossier opgestart om een nieuw orgel te plaatsen betaald door het Ministerie van Wederopbouw en Justitie. In 1958 waren vier orgelbouwers kandidaat voor het werk : Léon Mullender (Eupen), B.Pels & Zoon (Alkmaar/Lier), Stevens (Duffel) en D’Hondt (Herselt). Uiteindelijk mag Pels het huidige orgel beginnen bouwen in 1960 voor het bedrag van 1.297.000 Bfr. Op 16 juli 1961 werd het orgel ingewijd door Mgr. Van Wayenbergh en ingespeeld door Kanunnik Edgard De Laet en Jos Bruurs.

Het Bernard Pels orgel is een instrument van monumentale omvang. Het bedieningssysteem van het orgel functioneert electro-pneumatisch. Het orgel is gebouwd volgens de destijds geldende esthetiek. Enerzijds treffen we nog elementen uit de romantische orgelbouw aan, anderzijds herkennen we aspecten uit de Elzasser Orgelreform en de Orgelbewegung. Typisch voor die tijd is ook het ontbreken van een orgelkast. Deze open opstelling heeft als nadeel dat vuil gemakkelijker in de pijpen terecht komt. Niet alleen het ontwerp maar ok de uitvoering getuigen van kwaliteit : de royale dispositie en de imposante speeltafel gaven het project heel wat prestige.

De Orgelbouwfirma Verschueren uit Heythuysen is net geen jaar bezig geweest met de grondige renovatie van het instrument. De volledige windvoorziening - de longen van het orgel - is vernieuwd. De electro-pneumatisch bedieningssysteem is gereviseerd net als de volledige speeltafel. Alle 3.500 pijpen zijn gekuist en opnieuw geïntoneerd zodat ze op hun mooist klinken. Alle frontpijpen zijn opgeblonken en de grootste pijpen ervan zijn verstevigd. Want door hun gewicht zakten ze door hun voeten. Tot slot kreeg het orgel ook een Setzer ingebouwd. Met deze computer kan men maar liefst 7.992 combinaties van registers opslaan en oproepen.

Ondertussen is er een lichtstudie bij Philips besteld die de beide orgels van de St.-Katharinakerk op hun mooist in het licht doen baden. Hopelijk kan dit nog dit jaar gerealiseerd worden.

Het orgel wordt opnieuw intensief bespeeld om nog de laatste correcties aan te brengen. Momenteel kunnen wij al vaststellen dat het orgel in positieve zin enorm veranderd is. Er is opnieuw een intense en sprekende klank die ver draagt in de kerk. Zonder twijfel staat de St.-Katharina nu met twee prachtige orgels op dezelfde hoogte als de kathedralen van Antwerpen en Brussel.

De inspeling was op 3 mei 2014 en werd bijgewoond door 200 enthousiaste orgelliefhebbers !